Filosofiske betraktninger

Jeg tror at i denne globaliserte verden, med et stort fokus på bunnlinje, må vi i større grad tørre å ”tenke med hjertet”, som Antoine de Saint-Exupéry sier det i sin bok Den lille Prins:”Kun med hjertet kan man se riktig. Det vesentlige er usynlig for øyet.” www.innovasjon11.no

tirsdag 11. oktober 2011

Godhet som verdi?

Jeg har jobbet med mennesker i mange år – med mennesker i omstilling og endring. Noen har selv initiert et ønske om endring, for andre igjen har selve livet grepet inn! Med andre ord endring er på godt og vondt.

Av og til har jeg stilt klassene mine følgende spørsmål: ”Hva tror dere er den viktigste egenskap man bør inneha for å jobbe med mennesker i livsendringer?”
Jeg har fått mange svar, men få har umiddelbart satt spikeren på hodet! Det må gjerne litt lirking til, men gleden som speiler seg i ansiktene deres er ofte lønn for strevet, når svaret mitt kommer. Jeg svarer ”at man må simpelthen være glad i og like andre mennesker!” – man må ønske å gjøre andre gode, og unne en annen person noe godt!

Dette betyr igjen, i sin basale form, en evne til å se andre mennesker og deres behov.

Filosofen Levinas snakker om sårheten i den annens ansikt, og jeg finner tekstene hans så vakre. Tenk i denne verden med krig og fred om hverandre, at noen evner å lete etter det gode.

Godhet som grunnverdi i arbeid med mennesker, er en forutsetning for å skape gjennombrudd, en forutsetning for å bygge tillit, og en forutsetning for å skape en tilstedeværelse i det etiske møtet med andre mennesker. Det være seg veiledning, konsultasjon, coaching, rådgivning eller mentoring.

Jeg ønsker å gjøre et skille mellom begrepet godhet og begrepet snillhet. Jeg opplever veldig ofte at mennesker som omtales som snille, i mange situasjoner blir omtalt som dumsnille og kanskje også naive, men dette handler i like stor grad om mottakerens manglende evne til å ta imot. Derfor tror jeg kanskje begrepet godhet rekker lenger.

 På en ganske alminnelig og vakker torsdag sitter jeg og skriver, inspirert av en samtale i går med to nydelige mennesker, som snakket med meg om verdien av kjærlighet og godhet, i en verden med alvorlige sykdomstegn, hvor vi er mer opptatt av eksteriørmessig SPA, mens vi i større grad kanskje burde tenke gjennom om vårt indre liv også trengte litt SPA og litt godhet!

Godhet handler om å ville andre vel! Jeg liker å møte slike mennesker på min vei!

Kanskje handler godhet om å forankre etikken i sitt hjerte? Hva tror du?

Hilsen fra Siv


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for din refleksjon